ARISTOTELES
Aristoteles Platonen ikaslea izan zen eta horregatik,
Platonen eragina izugarrizkoa da bere pentsamenduan, baina hainbat kontuetan
desberdinak dira:
1.HILEMORFISMOA: PLATONEN
KRITIKA (hile=materia/ morf= forma)
1.1.ONTOLOGIA : BENETAKO
ERREALITATEA (egia) zer den azaltzeko orduan, 2 planteamenduak
desberdinak dira.
·
Platonek
bere ideien teorian adierazi zuen Mundu hautemangarria ez zela benetako
errealitatea, baizik eta Benetako
errealitatea mundo adigarria dela.
·
Aristotelesek,
aldiz, ERREALITATE AKZIDENTALA eta ERREALITATE SUBSTANTZIALA bereizi
zituen.
Þ
ERREALITATE
AKZIDENTALA: (pl. mundo sentikorra) gauzkien kolorea, neurria, altuera…
zentzumenen bidez hautematen dugunari garrantzia ematen zion eta errealitate
honetan kokatzen du Aristotelesek “Benetako Mundua”
Þ
ERREALITATE
SUBSTANTZIALA: (Pl.mundu adigarria)Errealitate honetan lehenengo
substantzia dago.
Þ
TEORIA
HONEKIN, Platonen IDEALISMOTIK aldendu zen ERREALISMOA aldarrikatuz.
1.2.ALDAKETA: Zerbait ez izatetik izatera pasatzea edo
alderantziz, izatetik ez izatera.
·
3 elementu sartzen dira aldaketa-prosezuan:
1.
FORMA=
oraingo izatea
2.
SUBJETUA=
dagoen aldaketa (ez-izate erlatiboa)
3.
POTENTZIA=
izan daitekeena (puede llegar a ser, potencial)
AKTO (aldaezina,
jainkoa)-POTENTZIA(aldakorra,
gizakia)
1.3. ZORIONTASUNA
PLATON
·
Zoriontasuna bertutearekin gobernatuz lortzen
da. Arimaren zatiak menperatzen ditugunean lortzen dugu.
·
Platonentzako zoriontasuna EZ DA LORTUKO PRAKTIKAREKIN, hau da, jaiotzen gara gaitasun
horrekin.
ARISTOTELES
·
Aristotelesek, Platon bezala, zoriontasuna
guztion helburu gisa ulertuko du eta ondo bizitzea eta zuzen jokatzea
litzateke.
·
Baina haren ustetan , Platonek ez bezala,
Zoriontasuna PRAKTIKAREKIN lortzen
da, IKASTEN den zerbait da.
1.4. DUALISMO ANTROPOLOGIKOA
·
Platonek gizadian gorputza eta arima bereizten
ditu . Gorputza kartzelaren arima bezala ulertzen du eta arima ,gizadiaren
zatirik garrantzitsuena bezala.
·
Aristotelesek aldiz, gizadia bi elementuz
osatuta dagoela esaten badu ere ,bereizketa horretan 2
ELEMENTUEK GARRANTZI BERA dute. Izan ere, bata hiltzen bada (desagertzen
bada) beste ere desagertuko da. Beraz, Aristotelesentzak ARIMA HILKORRA DA. Horrela, arimaren hilezkortasuna kolokan jartzen duen
heinean, EZAGUTZA BEREGANATZEN dela,
hots, KANPOTIK ETORTZEN ZAIGULA
defendatzen du, Platonen kontra. à
zeinek uste zuen, arimaren hilezkortasunak ezagutza bermatzen zuela; ezagutza ,
gure ariman betidanik egon diren jakingarrien oroimen gisa ulertuta. Hau da,
ezagutzea ez zela zerbait berri bereganatzea , baizik eta gure barne edukiak
kanporuntza ateratzea.
·
Gainera, esan beharra dago, ARISTOTELES-ek arima eta gorputz kontzeptuak erabili ordez, MATERIA eta FORMA erabili zituela.
2.TEORIA POLITIKOA: GIZATASUNA ETA ERREGIMEN POLITIKOAK
·
Platonek bai Aristotelesek , GIZAKIA ANIMALIA POLITIKOA dela uste zuten, gizartea ezinbestekoa
duena bizitzeko. Baina, hala ere, ez dute beti bat egiten.
·
Aristotelesen ustez, elkartetik berezkoena eta
lehenengoa FAMILIA da, gero familiaz
osaturiko auzoa eta azkenik, hiria. Beraz, Platonen aurka, Aristotelesek
familiaren garrantzia azpimarratzen du, ez du oztopo gisa ikusten.
·
Platonek agintarien artean, JABETZA PRIBATUA DEUSEZTATZEN zuen heinean, Aristotelesek , JABETZA PRIBATUA ONARTZEN DU, baina neurritasun batekin.
·
GIZARTEA-ri
dagokionez, Platonek bezala, hiritarrak
bakarrik osatzen zutela defendatzearen ordez,
Aristotelesek gizartea hiritarrek eta esklaboek osatzen zutela defendatu
zuen.
·
Estatua antolatzeko , gobernu mota zuzenak edo
egokienak ARISTOKRAZIA, MONARKIA eta
ERREPUBLIKA dira, haien artean ARISTOKRAZIA onena delarik, Platonekin
bat eginez. Eta Platonek bezala gobernatzeko era zuzenak ustel daitezkeela
pentsatzen du :
MONARKIAà
TIRANIA
ERREPUBLIKAàDEMOKRAZIA
ARISTOKRAZIAàOLIGARKIA.
Þ
Aristotelesek beraz, gobernu mota horretan
erreparatuz, adierazten du kopurua ez
dela garrantzitsua baizik eta gobernatzeko era.
·
Azken desberdintasuna , honako hau da: Platonen
aburuz, zuzentasunez gobernatzeko EZAGUTZA
behar da, baina Aristotelesek uste du, EZAGUTZA EZ DELA NAHIKOA , ezagutzarekin batera , ETIKA eta ESPERIENTZIA beharrezkoak dira.
DEFINIZIO
BATZUK
1.
ERRETORIKA:
Sofistek
irakasten zuten. Pertsuasioaren artea da , besteekin
elkarrizketan ibiltzeko eta besteak argumentuekin konbentzitzeko irakaskuntza.
2. EGIA: Filosofiaren helburua. Gure barnean
dauden ezagutzak . Benetako errealitatea.
3. INDUKZIOA: Datu partikularretatik lege orokorrak
ateratzeko erabiltzen den metodoa.
4. BERTUTEA: Izaki bakoitzaren betekizunera
eramaten duen bidea da (Platonen ustez) / Pertsonek dauzkaten ohitura
osasuntsuak/ positiboak.
No hay comentarios:
Publicar un comentario