2.3. DUALISMO ANTROPOLOGIKOA: GORPUTZA ETA ARIMA.ARIMAREN TEORIA
Platonen doktrina morala azaltzeko, arimaren teoría azaldu
behar dugu.
·
Platonen uztez, Gizadiak bi osagai ditu: ARIMA eta GORPUTZA
ü
ARIMA: hilezkorra,
betierekoa eta aldaezina da, perfektua. Mundu Adigarrian. Arimak dena daki ,
hilezkorra delako, ezagutzaren jabe da.
ü
GORPUTZA: Hilkorra,
akastuna eta aldakorra da. Mundu Hautemangarrian. Arimaren
kartzela.
·
Platonen ustez, Ariman 3 ZATI bereizten dira, bakoitza bere bertutearekin , eta ondorioz,
bakoitzaren zereginarekin. Horrela justifikatzen du nork gobernatu behar zuen (bere sistema politikoa).
-
Hiru zatien arteko erlazioa hegodun gurdiaren
alegoriaren bidez erakusten du. à ARIMA, irudi horretan agertzen diren osagaiak bat eginda iraunarazten
dituen indar naturala da.
ARIMAREN ZATIAK
|
ADIERAZPIDE ALEGORIKOA
|
EZAUGARRI PSIKOLOGIKOAK
|
BEREZKO BERTUTEA
|
HIRI-EGITEKOA ZEREGINA.
|
|
![]()
(goreneko gaitasuna)
|
GURDI-GIDARIA da , eta BURUAn
kokatzen da.
|
Gogamenaren funtzioak betetzen ditu: pentsamena, nahimena)
|
ZUHURTASUNA (prudencia)
ONGIRA IRISTEA (egia lortzea da bere helburua)
|
GOBERNARI-FILOSOFOA
|
|
![]() |
ZALDI ZURIA da, eta bularraldean, BIHOTZEAN kokatzen da.
|
Ausardia, haserrea, kemena biltzen dira bertan
|
SENDOTASUNA (erasoen aurka
borratzeko)
|
SOLDADUAK, ZAINDARIAK
|
|
ZATI IRRITSUA
|
ZALDI BELTZA da, eta SABELEAN kokatzen da.
|
Plazera ,mina, behe-instintuak biltzen dira bertan
|
NEURRITASUNA (gure nahiren joerak neurtzea eta menderatzea)
|
ESKULANGILEA
|
·
Arimaren zatiak , pertsona bakoitzaren baitan
zer eragina duten arabera , gaitasun bat
edo beste (bere berezko bertutea) izango dute eta horrek hiriko zeregina zehaztuko du. (
Arrazoizko –ahalmena badu, gobernaría, neurritasuna bada; eskulangilea..)
·
ARIMAREN
OREKA ETA HARMONIA: Hegodun gurdia, ondo zuzenduta badago, hau da, Arimaren
3 zatiak bere bertuteari eusten badiote, ZUZENTASUNA (justicia)lortuko da, eta
ondorioz, hiriari dagokionez, hiri zuzena edo ideala lortuko da.
BERTUTEAK ETA HIRI IDEALA
Hiria antolatzeko, kontuan hartzen ditu arimaren 3 zatiak.
Izan ere, Platonen filosofiaren doktrina politikoak arimari eta bertuteari
buruzko ikusmoldeak ditu oinarri.
·
Platonek estatuak nolakoak izan behar diren ,
hau da, HIRI IDEALA, ezartzen
saiatzen da, SOKRATESEN HERIOTZA (demokraziaren ustelkeria)
eta BIZI IZANDAKO GOBERNUAK (tiraniak) direla medio.
Þ
Platonen ustez, HIRIAREN EREDU POLITIKO hori,
mundutik hedatu behar da.
·
HIRI
IDEALA LORTUKO DA, gizarte hierarkiko batean, arimaren zatiek bere funtzioa
betetzen dutenean. Orduan , JUSTIZIA /ZUZENTASUNA lortuko da eta HARMONIAZ
gobernatutako hiria izango da.
Þ
Hau da, nork bere gaitasunak elkartearen
zerbitzura jartzen direnean ESTATUAREN BATASUNA
sortzen da, HARMONIA/OREKA sortuz. Esandakoa ulertu behar
dugu beti MALGUTASUNAREKIN, etorkizunean sortuko diren
behar berriak ere kontuan hartuko baitira.
Þ
Ildo horretatik jarraituz, Gobernariak
prestakuntza/heziera aproposa eta berezia jaso behar dutela defendatzen zuen.
o
HEZIERA hori, MATEMATIKAN (adimena lantzeko) eta HEZIKETA FISIKOAN (gorputzaren prestaketa) oinarritu behar da. à Hezieraren horretan
onenak , hots, idea guztien iturria den ONGIA aditzera iritsikoak, filosofoak
dira, eta estuaren gobernua dagokie.
HIRIEN
ANTOLAKUNTZA. GIZARTE-ANTOLAKUNTZA
Norberak bete behar du bere papera. Bakoitza bere esparruan
bertutetsuak izan behar dira.
·
EKOIZLEAK: Nekazariak,
saltzaileak, eskulangileak… Arimaren zati irritsuari egiten dio
erreferentzia.Haien bertutea ,
NEURRITASUNA-rekin jokatzea da . Bere zeregina betetzen badute,( bere
lanean) perfekziora hurbilduko dira.
·
ZAINDARIAK: Soldaduak,
zaindariak… Gaitasun fisiko eta morala izan behar dute eta haien bertutea, SENDOTASUNA da . Hau da, kapazak eta
entrenatuak izan behar dira hiria defendatzeko eta babesteko.
·
GOBERNARIAK: Filosofoak
dira. Jakintsua da, hezituta dagoelako. Haien bertutea ZUHURTASUNEZ jokatzea da . Gobernatu behar dute onenek; pertsona
jakintsuenak eta hezituenak.
Þ
ZUZENTASUNEZ
edo JUSTIZIAZ gobernatzeko (zuhurtasunez jokatuz) :
v
Aberastasuna eta txirotasuna desagertu behar dira,
batez ere, gobernarien artean.
v
Gobernariek ez lukete jabetza pribaturik ez
ondasunik behar izango eta gainera, ez lukete boterea desiratu behar.
v
Eskulangileek izan ahal dute jabetza pribatua
v
Filosofoek familia gabeko agintariak izan behar
dira. Familiar gobernatzeko oztopoak direlako.
v
Ezkontzak estatutak antolatuko ditu. Estatua
erabakiko du norekin ezkondu behar garen, bete estatuaren onerako.
v
Seme-alaben hezkuntza estatuaren mende dago.
ESTATU FORMAK
·
Platonen ustez, estatu ideala /eredua ARISTOKRAZIA
da, bertan jakintsuek,onenek gobernatzen baitute.
·
Agintarien botere- jardunak okerrera egiten
dutenean, estatuaren justizia-bidea gaiztotu edo bihurritzen da honako estatu
hauek sortuz:
v
TIMOKRAZIA
: (ohorearen gobernua) Gobernariek ondasunak eta kapitala izan behar dute.
Gobernu honetan ezinbestekoa da ohorez gobernatzea.
v
OLIGARKIA:
(gutxien gobernua) Boterea gutxi batzuek duten sistema politikoa.
Gobernariak dirudunak dira , aristokraziaren forma degeneratua da. Gizartearen
eliteak duen botere politikoa da.
v
TIRANIA:
Botere absolutua agintari bakar batek dauka. Indarrez gobernatzen du, estatu
kolpe baten bidez.
v
DEMOKRAZIA:
Herriaren gobernua da. Bertan, gobernarí bat aukeratua izan daiteke prestatuta
ez egon arren, beraz ez da egokia izango gobernatzeko, hortaz, ezjakinari ez
zaio hiriaren agintea eman behar.
ZORIONA ETA
GORENGO ONGIA.
Platonen ustez, gizakiaren azkeneko helburua zoriona lortzea
da eta horretarako ezinbestekoa da Ongia antzematea, arimaren ahalbideak behar
bezala sustatuta.
·
ZORIONA atseginaren eta jakinduriaren arteko bizimodu
konbinatu bat da. Nahaste hau, neurriko nahastea izan behar da. Hau da,
neurritasunarekin egin behar da, era egokian.
·
Beste modu batez
esanda, Bertutetsuak izanik
lortuko dugu zoriona. Bertuteak eraginda, ongi absolutua antzematen duen
pertsona zoriontasunera iritsiko da, hau da, norberak ongien dakien zereginetan aritzen denean, HARMONIA lortuz.
Þ
Zoriontasuna lortuko da ere arimaren zatiak ondo
zuzenduz , hots, arimaren oreka bat lortuz.
·
MORALA :
Balore gisa ulertu behar dugu eta platonen ustez, Inork ez du egiten gaizkia
nahita , izan ere, gaizkia egitea EZJAKINTASUNAREN
ONDORIOA da
No hay comentarios:
Publicar un comentario