2.PLATONEN PENTSAMENDUA
2.1.
IDEIEN TEORIA: DUALISMO ONTOLOGIKOA (onto=izatea = mundo adigarriko elementuak
, ideak)
·
Platonen ustez, balio absolutuak , hots,
Edertasuna, Ausardia, Maitasuna, Zuzenbidea…existitzen dira. Baina hori
justifikatzeko benetako errealitatea zein den eta nolakoa den azaldu behar da.
Horretan datza izatearen teoría.
Ø
Platonen ustez, zentzumenen bidez hautematen
dugun mundo fisiko-materiala etengabe
aldatzen da eta hórrela ezinezkoa da ezagutza zientifikoa eratzea.
Ø
Mundu fisikoan dauden gauza guztiak materiagabeko eredu banaren arabera
sortuak dira. Materiagabeko eredeu hori kontzeptuak
edo ideiak dira.
à IDEIA
ez
da pentsamenduaren asmazioak , EREDU
ALDAEZINAK , BETIEREKOAK ,PERFEKTUAK ,
UNIBERTSALAK ETA BAKARRAK dira : BENETAKO ERREALITATEA = EGIA.
Þ Mota
askotako ideia unibertsalak daudenez, zatarrak batzuk eta desiragarriak
besteak, zenbait mailatako ideia multzoa daude, hierarkia osatzen duten ideia multzoa.
Þ Garrantzitsuena
Ongia dugu: Ideia/kontzeptu guztien printzipio /idea orokorra; mundo
adigarria argitzen du =Eguzkia.
|
IDEIEN
MUNDUA / MUNDU ADIGARRIA (arrazoia)
|
KONTZEPTUAK /IDEAK
(ontasuna, gizakia, edertasuna.. EGIA.
|
-PERFEKTUAK
-UNIBERTSALAK
ALDAEZINAK/BETIEREKOAK
-BAKARRAK
|
1.
ARRAZOIAREN EZAGUGAIAK DIRA.
|
2. OBJETU-FISIKOEN
ERREFERENTZIA-PUNTUAK
|
||||
3.
OBJETU NATURALEN ZERGATIKOAK.
|
||||
MUNDU FISIKOA/
HAUTEMANGARRIA (Zentzumenak)
|
OBJETU FISIKOAK (
zentzumenen bidez hautematen dugun guztia)
|
-ANIZTASUNA
-ALDAKORRA
-AKASTUNA/ IMPERFEKTUA
|
·
Platonen ustez, 2 mundu daude : Mundu fisikoa eta Ideien mundua . Mundu fisikotik
kanpo dauden materiagabeko izaki absolutu , aldaezin eta orokorrek benetako errealitatea osatzen dute.
2.2.
EZAGUERAREN TEORIA: DUALISMO EPISTEMOLOGIKOA
1.ZIENTZIA ETA IRITZIA
·
ZENTZUMENE
BITARTEZ EZ DA BENETAKO EZAGUTZA ESKURATZEN
Þ
Zentzumenen bidez hautemandakoa etengabe
aldatzen denez , ez da iritsiko ideien mundura. Pertzepzioak kontu hartzen dio
itxurari, eta ez benetako ideiari. -à
BENETAKO EZAGUTZA, EZ DA PERTZEPZIOA, itxurazko ezaugarrietara zuzentzen
dena.
·
ARRAZOIMENAREN
BITARTEZ ESKURATZEN DA BENETAKO EZAGUTZA.
Þ
Gure jakinmina ez da asetzen harik eta
kontzeptu egonkorren bat aurkitzen dugun arte. Kontzeptu unibertsalak aurkitzen ditugun arte
à ADIB. Pertsona bati edertasuna zer
den galdetuko bagenio, eta haren ustez ederrak diren gauzen zerrenda esango
baligu, edertasuna bere jatorrian ez du ezagutzen .
1.1.ERABATEKO EZAGUTZA LORTZEKO (episteme= zientzia) 3 egoeratik igaro behar
dugu: (koadernoan eskema)
1.
EZJAKINTASUNAREN
MAILA: Benetako jakinduriaren jabe dela uste duen pertsona harroaren
egoera ez-jakinduria da.
2.
ZENTZUMENEN
MAILA: Zentzumenetako informazioan oinarritutako jakite-egoera erdi
mailako ezagutza da, errealitatearen gaineko iritziak ematean oinarritzen
delako.
3.
ARRAZOIMENAREN
MAILA: Arrazoimenarekin eskuratzen den egoera ezagutza-maila gorena da. Ezagutza izena merezi duena, emaitza zientzia baita.
1.2.EZJAKINTASUNA:nork bere burua jakitun duelako uste
faltsua da.
·
Platonen ustez, nahita gaizki jokatzea ezinezko da. Jakitunak ezin du bidegabeki
jokatu , berak jabe duen zuzentasunaren ezagutzak gizaki zuzen bihurtzen
duelako. à Bide okerra hautatzea EZJAKINDURIAREN ONDORIOA da.
1.3.BERTUTEA /ARETE: Izaki bakoitzaren betekizunera eramaten duen
bidea da, hau da, edozeinek duen berezko ahalmen edota gaitasunaren betekizuna
da. à Ezagutu ahal izateko gizakiaren
berezko funtzio/jarduera ezagutu behar da.
·
Benetako
ezagutza ezin da irakatsi norberaren jarreraren ondorioa da. Hala ,
pentsatzen zuten bai Platon eta bai Sokrates-ek . Ildo horretatik jarraituz
beraz, haien ustez, Bertutea ezin da irakatsi. Sofistek aldiz, bertutea entzuleak limurtzeko gaitasun gisa ulertuta,
irakasten saiatu ziren;( boterea eta arrakasta politikoa lortzeko gaitasun)
·
Beraz ,
desberdindu behar ditugu JARDUERA PRAKTIKOAK eta TEORIKOAK. Jarduera
praktikoak egiteko jakingarriak eskura daitezke, baina ezin daiteke giza
legezko gizo-emakume arrakastatsuak izaten irakastea. (ADIB. NEGOZIOENA/
DANTZARENA) Predispozizio naturala.
·
Gizakia
egiten gaituena ARIMA da. Arima = PSIKÉA (hilezkorra eta betierekoa=
ideien mundukoa) Arima gai da benetako ezagutza lortzeko eta haren funtzioa,
gorputza mendean hartzea da, norbera jakintzara, bertutera eta zoriontasunera
gidatzeko.
1.4.DIALEKTIKA: =
PRESTAKUNTZA, HEZIKETA à
ELKARRIZKETAri lotzen zaio. Goranzko bidea den ikasketa- prozesua da ; batez
ere, prozesu honen azken mailari dagokio,
·
Galdera
eta erantzunen bidez, Kontzeptu unibertsalak lortzean datza. Horretarako, mailaz maila igaro behar da
hasierako iritziak ( hipotesi okerrak) baztertuz, ideiak (benetako ezagutza)
eskuratu arte. à Ezagutza-prosezu
honen jarrera Sokratesek adierazi zuen moduan honako hau da: “ Ezer ez dakidala baino ez dakit”, “Ezagut ezazu zure burua” à ikasi ahal izateko , ez dakidala
onartu behar da.
·
Dialektika Filosofiaren zeregina da, helburua politika , hau da, gobernatzea
duena; Zientziak eta gero Ongia ezagutzen dutelarik.
v
Horretarako ezinbestekoa da prestakuntza/heziera
bat jasotzea, benetako jakintza) , GEOMETRIA, (zentzumenen okerreko
antzemateak zuzentzea) eta ASTRONOMIA
(mugimendu perfektuenak ikertzea, zeruetakoa mugi.) jakitea beharrezkoa da.
1.5.MAITASUNA: EZAGUTZAREN ERAGILEA. ( NAHIGARRIA)
·
Kontzeptu
unibertsala da eta ezagutzaren eragile gisa ulertu behar da. Esan
dugun bezala, ikasi ahal izateko , ez dakidala onartu behar da. Beraz, zerbait
falta dela onartuta, MAITASUNAK beharrezkoa duen NAHIGARRIA bilatzen du. à Maitasunak edertasuna eta jakinduria
irrikatzen ditu, biok falta dituelako.
1.6. EZAGUTZEA GOGORATZEA DA. : Ariman betidanik egon den jakingarrien
oroitzea da.
·
Sofisten
ustez, ezagutza ezinezkoa
da, zeren eta bilatzen ari garen ezagugaiarekin topo egin arren, lehendik
nolako den ez dakigunez, ezin dugu indetifikatu. Adib. Klaseko 2 ikasle elkar
ezagutu aurretik, ezin dute elkar ezagutu.
·
Platonen
ustez, ezagutzea ez da zerbait berria bereganatzea, baizik eta betidanik jakin
duguna gogoratzea, kanporuntz ateratzea, arimaren laguntzarekin (arima= psique=arrazoia) à Arimaren
hilezkortasuna ezagutzaren bermea izango da.
Oso interesgarria, hurrengo filosofoei buruz jar ezazu ahal izatekotan. Milesker
ResponderEliminarEalo