MORALA: Bizitza bideratzeko modu da. Gizakion eta
gizarteen alderdietako bat da, gizakiok bizimodu batzuk baino berezkoagoak
ditugula ohartzerakoak sortzen da.
EZ-MORALA: Moralaren
aurka egiten duena.
AMORALA: Moralik
ez duena.
1.EKINTZA MORALA
1.1. EZ DAGO GIZABANAKO AMORALIK
·
Aukerak
imajinatzea, haien artean hautatzea eta aukeraketa justifikatzea gizakion
egitura moralaren 3 une dira, eta haien ondorioz, ez dago gizabanako
amoralik.
·
Izaki bat amorala izango da modu automatikoan
jokatzen badu, (inkonszienteki)
·
Gizakiok, moraltasunez ala ez-moraltasunes
jokatzen dugu ezarritako jokabide-arau batzuei dagokionez.
1.2.IZAERA LANTZEA
·
Jaiotekoan bertan jite jakin bat izaten dugu, (sentimendu, grina multzoa) aldarte jakin bat ere izaten dugu eta
baita naturak eta gizarteak emandako izaera
bat.
·
Izaera hori ez da behin betikoa : Beste izaera bat geuregana dezakegu,
gizaki modura aurrera egiteko egokienak zaizkigun propietateak guk geuk
aukeratuz.
-
2 propietate mota ditugu: berezkoak eta bereganatuak.
·
Propietate bat geureganatzeko, ezinbestekoa da
ekintzak behin eta berriz norabide berean errepikatzea, hórrela , portaera-ohitura batzuk lortzen ditugu.
-
Ongin jokatzera bultzatzen bagaituzte, bertute esaten diegu.
-
Gaizki jokatzera bultzatzen bagaituzte, bizio.
1.3.KONTZIENTZIA MORALA.
·
KONTZIENTZIA
MORALA: moralaren aldetik zer dagoen ondo eta zer gaizki bereizteko
baliatzen ditugun printzipioez jabetzeko gaitasuna.
o KONTZIENTZIAREN FUNTZIOAK.
-
Erabakiak
hartzerakoan AUKERATZEN LAGUNTZEN
digu.
-
EPAI PRAKTIKOAK EMATEN ditu, printzipio orokorrak eta
egoerari buruzko datuak kontuan izanez.
-
Zerbait
egiten dugunean kontzientziak esaten digunari jarraitzea edo hura aintzat hartu
gabe beste bide batetik jotzen dugunean, beste funtzio bat betetzen du: funtzio
AUTOKRITIKOA. (epailearena
egiten du)
-
BERAZ, PRINTZIPIOAK
EZAGUTUà
APLIKATUà
AUTOKRITIKATU
·
PRINTZIPO MORAL jakin batek zer-nolako ondorioak
dituen ulertzeko modurik onena hura aplikatzen saiatzea da.
·
ERANTZUKIZUNAK eskatzeko , izakiek aske eta
kontziente izan behar dute: aukeratzeko gai ,eta beren ekintzen jabe izateko
ezinbesteko ezagutza moralen jakitun.
2. ASKATASUNA ETA DETERMINISMOA.
2.1.KANPOKO ETA BARNEKO ASKATASUNA.
·
KANPOKO ASKATASUNA deritzo nahi dugun tokira
joateko eta egoki deritzogun moduan jokatzeko aukera izateari, legeak
onartutakoaren eta bakoitzaren herrialdeko ohituren baitan. (diktadura
garaietan , espetxean hori galdu)
·
BARNEKO ASKATASUNA dagozkigun gauzei buruz
bakoitzak bere erabakiak hartu ahal izatea da:gauza bate do bestea nahi izateko
askatasuna. NAHIMENAREN ASKATASUNA da.
-
Barneko askatasuna askatasun morala da: bizitza
moralaren irizpideen arabera bizitzeko gaitasuna da.
-
Askatasun hau galtzen da susbstantzia
estupefazienteen bidez, hipnosia erabiliz, sekta batzuek erabiltzen dituzten
control mentalerako tekniken bidez
2.2.DETERMINISMOA ETA BARNEKO ASKATASUNA.
·
Barneko askatasuna hauxe da: kanpokoa ezerk
determinatu gabe nahimenak era batera edo bestera aritzeko duen gaitasuna.
·
2 jarrera daude askatasasunaren gaian:
Ø
DETERMINISMOA: Den-dena zerbaiten kausaz gertatzen delako uste osoa
dutenen jarrera eta giza jokabidea kausalki azaltzen saitzen da.
Ø
ASKATASUNA: Zerbaitetan askatasunez aritzen
gareneko berezkoa kontzientzia, zentzu batean edo bestean aritzera
baldintzatuta egon arren.
2.3.BALDINTZAPENA ETA DETERMINIZIOA
·
BALDINTZATUTA
egoteak esan nahi du askatasuna ez dela absolutua eta erabatekoa, baian nor
bere ekintzen erantzule dela jakiteko adinekoa.
-
Giza askatasuna baldintzatuta dagoela hein
batean, hainbata alderdi direla tarteko: norberaren izaera, gizartea, hezkuntza
eta egoera ekonomiko eta politikoa.
-
Ez gara erabat askeak. Baina baldintza zaizkigun
alderdi guztiek ez digute eragozten askatasunez jardutea.
·
DETERMINATUA
egoteak , askatasunez jokatzeko aukera guztiak erabat ukatzea esan nahi du.
2.4.DETERMINISMO KOSMOLOGIKOA: PATUA.
·
Estoikoen ustez, beharrezkoa da kosmosaren
ordena zein den jakitea, hartan nola jokatu jakiteko.
·
Heraklito Efesokoaren doktrinak esaten zuen,
denak arrazoiren bat du, eta arrazoien multzoak ezin duenez infinitua izan,
lehenbiziko arrazoiren batek egon behar du ezinbestez, guztientzako balio duen
arrazoi batek: unibertsoa zuzentzen duen legea edo Patua. (Estoikoen ustetan)
Beraz, honen ustez , gizakiak ezin du ezer egin patuaren aurka.
·
Estoikoen ustez, jakintsu eredua hauxe izango
zen : kanpoko zoriontasun oro patuaren esku dagoela ohartu eta barneko bakea
lortzen saiatzen dena.
-
Horretarako, beharrezkoa da sufrimendua eta
besteen iritziak ez sentitzea.Zoriona lortzeko bide bakarra ez asaldatzea da.
·
2 munduren arteko bereizketa egin zuten:
Ø
BARNEKO
ASKATASUNAREN MUNDUA (gure esku)
Ø
KANPOKO
MUNDUA (ez dago gure esku)
Barne-ondasunak ziurtatzea eta kanpokoak arbuiatzea da
jakinduria, hórrela bihurtzen gara SENEKAREN hitzetan, “gure bizitzaren
eragile.
2.5 DETERMINISMO TEOLOGIKOA: PREDESTINAZIOA.
·
Jainkoak dena baldin badaki, gauza guzitak Jainkoak
berak bere irizpideen arabera determinatu dituelako izango da; eta gauza
guztien kausa Jainkoa bada, giza ekintzen kausa ere izango da.
-
Erreformatzaile protestanteen ustez, gizakiak ez
du aukeramenik, eta predestinatuta dago.
-
Katolikoek berriz, determinismoa indarrik gabe
uzten saiatu ziren, eta giza ekintzen egileak gizakia eta Jainkoa direla
zioten.
2.6.DETERMINISMO ZIENTIFIKOA.
·
DETERMINISMO ZIENTIFIKOAREN ARDATZA hau da, giza
jokaera azaltzeko, zientzia jakin batek ematen dituen azalpenetara jotzea.
·
Jarrera hau erredukzionista da , gizakien alderdi guztien aberastasuna
eta konplexutasuna alderdi bakarra murrizten baitu.
·
DETERMINISMO
ERREDUKZIONISTAK:
1.
MONISMO
FISIKALISTA: Unibertso osoa materia baino ez da, eta gorputzaren
mugimenduak (psikismoa ere) mugimendu mekanikoak.
2.
DETERMINISMO
FISIOLOGIKOA (Paulov) Ekintza askeak deritzegunak erreflexu baldintzatuak
baino ez dira baina, oso landuak.
3.
DETERMINISMO
PSIKOANALITIKOA: (Freud) Giza ekintzak inkontzientearen eraginez egiten
direla dio.
4.
DETERMINISMO
EKONOMIKOA: (Marxismoak )Azpiegitura ekonomikoak determinatzen ditu
historiarako etapak, ekoizpen-moduak; eta giza kontzientzia, gizabanako
bakoitzak ekoizpen-prozesuan duen tokiak determinatzen du.
5.
DETERMINISMO
GENETIKOA: Bakoitzaren ezaugarri genetikoetan daude norberaren ekintzen
kausa guztiak.
6.
DETERMINISMO
PSIKOLOGIKOA: (Gottfried Wilhelm Liebniz) Gure nahimenaren erakargarritasun
handiena duenak zuzentzen du gure jokaera, horren mende dago.Giza jokaera
arrazionala da, eta ez arbitrarioa. Leibnizen ez du askatasuna justifikatzen
(askatasuna, gure ekintzen jabe eta erantzule bihurtzen gaituen nahimenaren
gaitasuntzat hartuz gero)
2.7.DETERMINISMOARI EGINDAKO KRITIKAK.
·
Determinismo errukzionista guztien aurrean,
ikerketa zientifikoak kausa ideia
erabiltzeko 2 modu bereiztea proposatu zuen KANTEK:
Ø
ERABILERA
ARAUTZAILEA: Fenomeno oro beti kausa bat dutela eta gertatu balitz bezala
aztertu beharko litzateke. Horrela, zientzialariek kausa guztiak aurki
ditzakete. Ikerketa-metodoa eta errealitatea ez dira bat etortzen.
-2 zeregin uztartzeko aukera ematen du: kausak ikertzekoa eta kausalki
azaldu ezin diren fenomenoak errespetatzekoa.
Ø
ERABILERA
OSAGARRIA:Errealitatearen egitura kausala dela uste izatean datza.
Ikerketa-metodoa eta errealitatea nahasi egingo lituzke.
2.8.ASKATASUN GIZATIARRA.
·
Gure askatasuna baldintzatuta dago eta oinarri
biologikoa du. Gizakiak errealitate moduan hautematen du ingurunea, adimenaren
bidez, eta erantzun moduan, aukeraz betetako mundu bat sortzen du; aukera
batzuk hautatu behar ditu, eta gero erantzuna justifikatu. à Bitarteko egokienak
zein diren erabaki behar du eta bere nahimena aske da hautatzeko.
·
Gure
buruari gure helburuak eta legeak emateko gai gara eta baita ideal
gizatiarragoak disenatzeko gai.
·
Askatasuna
benetan giza askatasuna bada, gizatiartzeko proiektuak behar dira, banakoak
nahiz taldekoak, beti-beti irekiak.
3.ASKATASUNA AUTONOMIA DA.
3.1.HAUTATZEKO ASKATASUNA.
·
Nahimenaren
gaitasun moduko bat da askatasuna: egin daitezkeen ekintza guzti-guztien
alde onak eta txarrak aztertu ondoren, aukera guztien artean hautatu ahal
izateko gaitasuna.
·
Halako gaitasauna izateko ezinbesteko da:
1.
Determinatuta
ez egotea.
2.
Arbitrarioa
ez izatea. Berdin erakartzen gaituzten 2 gauzarekiko axolagabetasun hutsa
izatea ez da nahikoa, aukera irrazionala da.
3.
Hautatzeko arrazoi
onak izatea.
·
ARRAZIONALTASUN
EKONOMIKOA: Gizakiak beti mozkinak maximizatuz eta kostuak minimizatuz
hautzen duela esaten duen kontzeptua.
·
Helburu bat lortzeko zer baliabide erabili
aukeratzeko soilik baliatzen da hautatzeko askatasuna.
3.2.AUTONOMIA KONTZEPTUA.
·
KANTEK dioenez, baliabideak eta helburuak hauta
ditzakegu beraz, autonomoak gara.
·
Badakigu beti gertatu direla erailketa eta beti
esan izandirela gezurrak, baina hala ere, hori egitea ez dagoela ondo esaten
dugu. Jakinduria hori gure baitatik atera dugu, ez esperientziatik, gure berezko legea da.
-
KANTEK askatasunaren
legea edo lege morala deitu zion horri, eta lege horren kontzientzia izateak
garbi uzten du gure legeak ditugula, aske garela.
·
Beraz, nahimenaren propietate bat da askatasuna:
nahimena bere buruarentzako lege izateko propietatea. Hau azaltzeko 2 ikuspegi hartzea komeni da:
Ø
NAHIMENATIK
KANPO DAUDEN GERTAKARIEN IKUSPEGIA. Denboran atzera gertatutako beste
fenómeno batzuk direla kausa jazotako gertakariak dira. Lege naturalak sortzen dira eta horien mende gaude gizakiok (izaki
fisikoak garelako)
Ø
GIZA
NAHIMENAREN IKUSPEGIA. Efektu segida bat hasteko gai da nahimena.
Askatasunaren legeak sortzen dira, eta horie esker antolatzne ditugu gure
bizitza eta bizikidetza era gizatiarrean.
3.3.HELDUTASUN MORALA: HETERONOMIATIK AUTONOMIARA
·
JEAN
PIAGET , LAWRENCE KOHLBERG eta beste psikologoentzat, KONTZIENTZIA MORALA: Zer den bidezkoa eta zer bidegabea neurtzeko
gaitasuna.
·
KANTek dioenez, heldutasun morala prozesu bat
da: Heteronomia moralean hasten da eta autonomía moralean amaitzen da. Hori
oinarri hartuta KOHLBERG 3 maila
bereizten ditu:
1.
MAILA
AURREKONBENTZIONALA: Norberaren interesak asetzen dituena hartzen dute
bidezkotzat , eta arauak eteteak izan ditzaketen ondorioengatik betetzen
dituzte arauak. Heteronomiak dira.
2.
MAILA
KONBENTZIONALA: Norberaren gizarteko legeekin bat datorrena da bidezkoa.
Gizabanakoa gizarte horren arauak eta printzipioak onartzen ditu. Heteronomoak
dira.
3.
MAILA
POSTKONBENTZIONALA: Gizabanakoak ondo bereizten ditu zer diren gizarteko
arauak eta zer printzipio moral unibertsalak. Norberaren kontzientziaren
arabera mundo osoarentzako lotutako printzipioei jarraiki jokatzen dute.
Gizadiko kidesentitzen dira. (Elkartasun globala)
-
Autonomoak dira, autonomía da heldutasun moral
handieneko maila.
4.ERANTZUKIZUNA.
4.1. ZER DA ERANTZUKIZUNA?
·
Erantzukizun hitza, responderé (latinez) ,
epaiketa batean zerbaiten alde egitea adierazi nahi zuen. XVII.mendean,
zuzenbidearen alorrean, norbaitek bets norbaiti kalteren bat egindakoan
kaltearen ordaina bere gain hartu behar duela adierazteko.
·
ERANTZUNKIZUN
MORALA , kontzientzi moralaren
fenómeno subjetiboa da, eta esan nahi du m jarduten ari den subjetua bera
sentitzen dela bere ekintzaren erantzule, eta epailea kontzientzia bera da.
-
norbanako bakoitza bere baitatik jasoko du
zigorra, ausiki deritzegun gaitzespen-sentimenduak izango dira zigorrak.
·
Ekintza baten erantzule izateak hauxe esan nahi
du:
1.
Jardun duenak askatasunez jardun duela
2. Jardun
duenak gai dela egindako ekintzaren arduradun izateko. (zerk bultzatu azaldu, zergatiak arrazoiak)
3. Egindako ekintzak eragindako ondorio
guztiak onartzea.
·
Aske izanez egindakoen erantzule gara, ez beste
ezerarena.
4.2.USTE OSOA ETA ERANTZUKIZUNA
·
M.WEBER
bi joera moral horiek bereiztu: aurkakoak dira baina osagarriak.
ü
USTE
OSOAREN ETIKAri jarraitzen dionak moralaren aldetik egokiak diren
printzipioen eta balioen arabera jokatzen du, baina bere ekintzek izan
ditzaketen ondorioez arduratu gabe. ( Nik ondo egin nuen baina mundua horrelako
da)
ü
ERANTZUKIZUNAREN
ETIKA aurreikusteko moduko ondorioetan jartzen du enfasia, ekintza iradoki
duten printzipioak eta balioak kontuan izan gabe. (ondorio larriak , egileak
ondorien erantzukizuna hartu.)
4.3. ERANTZUKIZUNA, GAUR EGUNGO MUNDU HONETAN.
·
KONTZIENTZIA
PLANETARIOA . Gu guztion erantzukizuna da, eta denok lagundu behar dugu
egoera hobera egiteko. Kutsadura gero eta handiagoa da, eta natura baliabideak
agortzen ari dira…etab
ERANTZUKIZUN-PRINTZIPIOA.
·
APELEK eta JONASEK diotenez, gure
zibilizazioaren oinarri nagusia aurrerapen deritzoguna da, baina aurrerapen
hori faltsua da. (Natura ustiatzean oinarritzen da)
·
Benetako
aurrerapena, gure ekintzen ondorioak erantzukizunez gure gain hartzea da,
hurrengo belaunaldiekoek jasoko duten mundua gutxienez guk geuk hartutako
bezain egokia izatea.
HERRITAR ARDURATSUAK.
·
Herritarrek denoi dagozkigun kontuetan parte
hartzen dute, aktiboki eta arduraz. Herritar
ona, beraz, herritar kosmopolita da : norberaren bizi-egoera jakinak oinarri
hartuz gizadi osoaren arazoekin solidarioa dena.
ERANTZUKIZN PROFESIONALA.
·
Etika profesionala, lanbide bakoitzaren
eskakizun eta blio moral zehatzak aztertzen ditu.
-
Helburua
da jakitea zer barne-on dituen lanbide bakoitzak eginkizun hori betetzeko
bereganatu beharreko balioez eta ohitureze gain.
-
Azken helburua, BIKAINTASUNA da: profesional
bakoitzak bere gaitasun guztiez baliatzea, lan biribilena egiteko.
No hay comentarios:
Publicar un comentario