ESTATUAREN EKINTZA LEGITIMITATZEN DUTEN PRINTZIPIOAK.
·
JUSTIZIA hitzaren 2 adierak:
ü
Bidezkoa edo zuzena jotzen dugunari atxiki
egiten zaion printzipio morala.
ü
Estatu demokratikoetan printzipio morala
aplikatzen duen erakundea.
1.JUSTIZIAREN TEORIAK
·
Justizia à
grezierako dikaiosine. Erromatar zuzenbideak hala definitu zuen:
ü
Bakoitzari
dagokiona emateko borondate iraunkor eta etengabea.
1.1.PLATON: JUSTIZIA ARISTOKRATIKOA GIZARTE-ARMONIA DA.
·
Honen ustez, Botere politiko guztia zaindaririk
jakintsuenei eman behar zaie eta ondasun ekonomikoen banaketa gizarte-helburuen
arabera egin behar da, ez gizabanakoaren helburuak kontuan hartuta.
·
Eginkizunak emateko moduari dagokionez, gaitasun
naturalaren arabera eman behar dira, inolako sexu-diskriminaziorik gabe.
Horrela, onenak (aristoi) iritsiko dira agintera, eta gizarte-harmonia erdietsi
ahal izango da.
1.2. ARISTOTELES: JUSTIZIA BERDINTASUN PROPORTZIONALA DA.
·
Platonekin bat egiten zuen honetan: Oso
garrantzitsua dela gizarteko eginkizunak ondo zehaztuta egotea, eta zehaztutako
eginkizun horiek ondo betetzea.
·
Aristotelesek justizia BERDINTASUN
PROPORTZIONALArekin lotu zuen. Bere ustez, justiziak adierazten du berdinak
direnekin berdin jokatu behar dela eta berdinak ez direnekin desberdin. Ideia
hori 2 eratara agertzen da:
Ø
JUSTIZIA
KONMUTATZAILEA: Gizabanakoen arteko ondasun-trukean berdintasuna edo oreka
izatea da.Trukatzen diren ondasunak balio berekoak izatea ezinbesteko da tratua
edo jokabidea zuzena izateko.
§
Berdinen arteko trukea; maila bereko
gizabanakoen arteko trukeaz ari zen Aristotelesek.
Ø
JUSTIZIA
BANATZAILEA: Gizarteko maila bereko gizabanakoen arteko betebehar eta
ondasun- banaketan berdintasuna edo oreka izatea da.
§
Banaketak zenbait meriturekin bat etortzea
izango da zuzena; Meritua norberaren ideologiaren araberakoa izango da.
àBeraz,
justizia banatzailearen irizpidea uneko ideología nagusiaren araberako izango
da. Zuzena, proportzioa da.
§
“Bakoitzari dagokion” horrek, proportzionala
izan behar du gizabanakoaren maila sozialarekiko eta merituekiko.
1.3. SANTO TOMAS AKINOKOA: LEGE NATURALA
·
XII.mendean, S.T.AK. , Aristotelesek emandako
definizioa eta sailkapena oinarri hartuta, karitatea justizia baino hobea dela
esan zuen; izan ere, justizia kalteak konpontzera eta merituak saritzera
mugatzen da eta karitateak, gainditu egiten du justizia hutsa.
·
Haren ustez, justizia 2 lege mota betetzean
datza:
§ LEGE POSITIBOA:
Hitzarmen edo itun batetik datorkio behartzeko indarra
§
LEGE
NATURALA: Jainkoak izakiei eman dien legea da, berezkoa zaien helburua lor
dezaten.
àGizakiok ESKUBIDE
NATURALAK ditugu. Gerora, giza eskubideak deitu zitzaien.
1.4.ARO MODERNOA: LIBERALISMOA ETA ESKUBIDE NATURALAK
·
XVIII.mendean gizabanakook eskubide naturalak
ditugula hedatu zen, eta handik aurrera, herritarren oinarrizko eskubideak
bermatzen dizkieten sistema politikoak zilegitzat hartzen ziren; legearen
inperioari jarraitzen diotenak, hau baita liberalismoaren kontzeptu nagusia.
·
Hobbes, Locke, Rosseau ren ustez gizarte
politikoa gizarte-hitzarmen baten ondorioa da:
ü
Herritarrek beren eskubide natural batzuei uko
egiten diete eta estatuari eman, estatuak hortik eratorritakoko boterea denon
oparotasunaren, bakearen eta segurtasunaren alde erabil dezan.
· Gizabanakoak jadanik ez dago feudalismoaren menpe, askatasun batzuk badituzte, berme prozesala bai eta jabetza pribatua izateko eskubidea.
1.5.UTILITARISMOA: GIZARTE-JUSTIZIA ETA GIZARTEAREN ONURA (John Stuart Mill)
· XIX. eta XX. Mendeetan justizia ikuskera hau zabaltzen da: ahalik eta gehienentzat ahalik eta zorion handiena, eta oinarrizko eskubideak izanik lortuko da.
ü Estatuaren eta gizarte bizitzaren helburua: denon zoriontasuna da. Utilitarismoaren eraginez erreforma sozial eta ekonomiko asko egin ziren.
· Utilitarismoari egin zaizkion KRITIKAK:
ü Bere justizia nozioa gizartearen ongizate-maila handitzeaz baino ez del arduratzen, baina ez duela estaen ondasunak nola banatu behar diren.
ü Gehiengoen onurari lehentasuna ematea eta gutxiengoak kontuan ez hartzea leporatzen diote.
1.6.TEORIA SOZIALISTAK: DESBERDINTASUNAK EZEZTATZEA.
· Sozialisten ustez, justizia, aberatzen privilegio sozioekonomikoa ezeztatzea da.
Ø SOZIALISMO UTOPIKOA: (Saint-simon, Owen, Fourier) Haien ustez, Ekoizpen bideen jabetza pribatua ezeztatu behar zen, baina ez iraultzaren bidez. Komunitate zuzenak sortzearen aldekoak ziren (. Koperatibak, falasnterioak, lantegi eredugarriak, Hezkuntza berri bat harmoniarako eta elkartasunerako)
Ø ANARKISMOA: (Proudhon, Bakunin, Kropotkin..)Gizakion eta gizarte-egituren araberakoa izango da justizia, eta estatua eta zapalkuntzak deuseztaten direnean gertatuko da.
ü Gizarte eredu solidario, autokudeatzaile eta federalistarekin parekatzen dute justizia.
ü Gizartea langileen borroka antolatuaren bidez gauzatuko da.
Ø MARXISMOA: (Marx) Haren ustez, estatua bere kasa desagertuko da iraultza-prozesu luzearen amaieran eta azkenean, gizarteak askatasunez elkartutako ekoizleen batasun gisa funtzionatuko du. Prosezuaren garaiak:
§ GARAI SOZIALISTA: ondasunen banaketa zuzena gizabanako bakoitzari bere ahalmenaren arabera eskatuko zaiona eta bere ekarpenaren araberakoa emango zaiona izango da.
§ GARAI KOMUNISTA: Ondasunen ugaritasuna sortuko da, eta estatua desagertuko da; banaketa zuzena berriz, gizabanako bakoitzari bere ahalmenaren arabera eskatuko zaiona eta bere beharren arabera emango zaiona izango da.
No hay comentarios:
Publicar un comentario