2.SAN AGUSTINEN PENTSAMENDUA.
2.1.ONTOLOGIA
·
Agustinek 2 eratako izakiak bereizten ditu: IZAKI ABSOLUTUA (Jainkoa) eta HARK SORTUTAKO IZAKI KONTINGENTEAK.
Agustinek 2 eratako izakiak bereizten ditu: IZAKI ABSOLUTUA (Jainkoa) eta HARK SORTUTAKO IZAKI KONTINGENTEAK.
•GIZAKIAREN EZAUGARRIAK
•Kontingentea da
•Hilkorra
•Aldakorra
•Akastuna
•JAINKOAREN EZAUGARRIAK
•Izaki absolutua
•Betierekoa
•Perfektua
•Justua
•Guztiz ona
•EGIAZKO izakia
JAINKOAREN
EXISTENTZIAREN FROGAPENA ez da frogatu behar fededunak baldin bagara ,hots,
jainkoa arima fededunean frogatuta agertzen da. Beraz, ez da frogatzen arrazoiarekin
, baizik eta arimarekin eta honen bitartez, lortzen da Jainkoarekin bat egitea.
·
S.Agustinek Jainkoaren existentzia frogatzeko 3
ARGUDIO eman zituen:
1. ARGUDIO GNOSEOLOGIKOA: Egia existitzen
denez eta Jainkoa egiaren funtsa izanik, JAINKOA existitzen da.
2. ARGUDIO KOSMOLOGIKOA: Beheko errealitateak ez dio
ematen gizakiari zoriontsu izateko aukerarik. Zoriontasuna beraz errealitatetik
kanpo (mundo hautemangarritik) dagoena da. JAINKOA= ZORIONTASUNA
3. IDEIA EREDUGARRIAREN ARGUDIOA: Gizakiak ideia eredugarriak, mugagabeak eta
beharrezkoak hautematen ditu baina honek ezin ditu sortu halako ideak ,
perfekzioa ezin delako sortu inperfekzioan. Beraz, “norbaitek” edo “zerbaitek”
sortu ditu gizakian. JAINKOA.
TOMAS AKINOKOAREN 5 IBILBIDEAK
1.
IBILBIDEA: MUGIMENDUARENA: Munduan dagoen
mugimendua du abiapuntu. Mugimenduan dagoen guztia beste zerbaitek mugitua izan
behar du. EZER EZIN DA MUGITU BERE KABUZ.
Þ
Beraz, LEHEN MOTOR
BAT DAGO => JAINKOA
, inork mugitu ezin duena eta mugimenduaren iturria dena.
2. IBILBIDEA: KAUSA ARAZLEA: Kausa oro beste batek kausatua da . Beraz, AZKEN ETA LEHEN KAUSA BAT DAGO à JAINKOA
3.
IBILBIDEA: KONTINGENTZIAGATIK: Izaki oro hasiera
eta amaiera du. Ezer ez da BEHARREZKOA
(nahitaezkoa) existitzen dena izateko potentzian zegoen eta une batean , izaki
izatera igaro zen.
Þ
IZAKI BEHARREZKOA (nahitaezko) bat EZINBESTEKOA DA, izaki kontingenteak
potentziatik izatera igarotzeko à JAINKOA hots, Beharrezko izaki bat egon behar da
kontingentzia sortu zuena.
4.
IBILBIDEA: PERFEKZIOEN MAILETATIK: Izakien perfektasun handiagoaren edo txikiagoren
atzean IZAKI GUZTIZ PERFEKTU bat
dago , ideia eredugarriak jartzen dituena gizabanakoen baitan.
Þ
Izaki perfektu hori BALIOTSUA
DEN GUZTIAREN KAUSA ETA ZERGATIA DA àJAINKOA
5.
IBILBIDEA: KOSMOSAREN ORDENATIK: Unibertsoan , kosmosaren ORDENA dago eta
mugimenduarekin eta bilakaerarekin HELMUGA baterantz doa.
Þ
HELMUGA JARTZEN
ETA ADIERAZTEN DUEN GOI-ADIMEN BAT existitzen da à JAINKOA.
2.2.ASKATASUNA ETA GAITZAREN ARAZOA
·
S.A pentsamendua manikenismoaren eta
pelagianismoaren aurkako erreakzioak sortutako sintesia da. GIZAKIA GAIZKIA (manikeismo) – JAINKOA ONA (pelegianismo)
Þ
MANIKEOEN AURKA: Gaitzaren sorrera ez dago jainko
gaizkilearengan, baizik eta gizakiaren
askatasunean
Þ
PELAGIANOREN AURKA: Onaren sorrera ez dago giza askatasunean, baizik eta Jainkoan. Gizakiak zuzen jokatzeko jainkoaren grazia behar du.
Ø Gizakia eroria da (bekataria) ez du jarraitzen Jainkoak
agindutakoa , baina Jainkoaren Graziari esker salbazioa lortu dezake.
Ø
JAINKOAREN GRAZIA: Jainkoak gizakiei eskainitako jobabide aldatzeko aukera (Jainkoa nahi duela)
JAINKOAREN GRAZIA: Jainkoak gizakiei eskainitako jobabide aldatzeko aukera (Jainkoa nahi duela)
•Gaizkia
•(gaitza)
•FISIKOAK: Lurrikarak, gaixotasunak, lehorteak ...
•BEKATU ORIGINALAgatik pairatu behar duten ZIGORRA
•MORALAK: Gaiztakeria, berekoitasuna...
•GIZAKIAK sortzen ditu.
·
Jainkoak sortzaile moduan ezin ditu sortu munduan dauden
gaitzak, Izaki bete, ongi absolutua eta aldaezina delako. Beraz, S.A. nek
gaitzari ONGI FALTA deritzo, Jainkoak sortutako guztia ona delako.
2.3.JAINKOAREN
NAHIA
·
Gaitz moralak , platon /sokrates-en ustez, ezjakintasunetik
dator. S.A. aldiz, uste zuen, gaitz moralak, jainkoaren nahia ez jarraitzeagatik gertatzen zirela.
·
Jainkoak bere nahia edo borondatea 2 eratara adierazten die
gizakie:
v ERREBELAZIOAREN BIDEZ: Historian zehar zenbait pertsonaia bereziren bitartez,
Profeten bidez, alegia. Moises, Jeremias.. eta noski, Jesu Kristo. Profetei
adierazitakoa Jainkoaren nahia Liburu Sakratuetan gorde da (Biblia)
v PERTSONA BAKOITZARI BERE KONTZIENTZIAN azaltzen dio zer den bide
zuzuna eta zer galbidea.
Ø Bietako bat jarraitzearekin
Jainkoaren nahia betetzen ari gara eta Jainkoarengana hurbiltzen gara. Zoriontsu
izan eta salbatu egingo da, zoriontasuna Jainkoagan aurkituko baitu.
Þ
Bekatuan erortzen bagara , ZUZENTZEKO damutu eta
barkamena eskatu behar zaio Jainkoari, zeinek barkatzeko prest dago.
ZORIONTASUNA
·
S.A EUDEMONISTA zen
, hots, arduratzen da jakinten zer egin behar dugun zoriontasuna lortzeko,
zoriontasunaren bilatzaileak baitira.
·
ZORIONTASUNA egi absolutua baita. Ez da egi partziala (
Epikureoen erako zoriontasun galkorra )
S. A ez du bat egiten Espzeptikoekin , haientzat ez baitago ezagutza
(fedea) ziurra lortzerik. S.A ustez, Ezagutza, hots, fedeak
zoriontasunera eramaten gaitu.
No hay comentarios:
Publicar un comentario