ORTEGA
1.OBJEKTIBISMOA
·
Ortegak dio Espainia Europatik urruntzen duten 2 joerak
hauek direla: batetik, pentsamendu sakona landu ordez, literatura
egiteko zaletasuna, eta bestetik, eztabida antzuetan aritzea.
Þ
Baina okerbide hauek objektibismoaren
diziplinarekin zuzendu daitezkeela dio.
·
Espainiaren atzerapen sozial, politiko , tekniko eta
kulturala gainditzeko, ezinbesteko da
Europan indarrean dauden jarrera intelektualak Espainian errotzea.
·
GAINBEHERA
ATZERAPEN ZIENTIFIKOAREN ERRUZ gertatzen da. Zientzia da Eurpa munduko beste
herrietatik bereiztu eta nagusitasun morala emtane diona. Diziplina
intelektualaren emaitza den zientzia objektibismoaren oinarria izan behar du.
Þ
ZIENTZIA
GARATZEKO, BEHARREZKO GAITASUNAK hurrengoak dira:
1. ZEHAZTASUNA ETA METODOA, bestela,
eztabaidak antzuak izango direlako. Ezinbestekoa da abiapuntuan zertaz ari
garen ondo definitzea eta zehaztea. Descartesekin bat datorrela, método zehatza
nahitaezkoa dela zientzian azpimarratzen du.
2. JARRERA KRITIKOA, bestela, erraiekin , ez buruarekin ,
pentsatzen delako.
3. ARRAZIONALTASUNA. Zenbat eta sistematikoagoak, orduan
eta zehatzagoak dira errealitateko objektuei buruzko teoriak. Kontzeptuak
sistema batean elkarlotzen baditugu, zientzia sendoa eta bateratzailea garatuko
dugu.
Þ
Horiek dira SENDABIDEAK
ESPAINIAREN SUBJEKTIBISMOAREN GAIXOTASUNA SENDATZEKO.
OBJEKTIBISMOAK, ZIENTZIA
ZEREGINENTZAT, HONAKO ADIMEN EREDUA PROPOSATZEN DU:
1. Gauzetara beraietara jo behar dugu errealitatea
ezagutzeko, beraz, errealitateko gauzak dira gure ezagutzaren azken
epaileak.
Þ
Gauzek beraiek
dute azken hitza, ez berriz, haien gaineko gure hizketek edo hipotesiek.
2.
Jarrera
subjektiboek sekula ez diote zientziari zorroztasunik emango.
3. Gauzen behaketa eraginkorra izateko , gure ezagumena hezi eta trebatu behar dugu.
4. Ahalmen teorikoari esker gauzak pentsamenaren bitartez
berreraiki behar ditugu, baina , horrtarako, beharrezkoa da gauzak modu objektiboan hartzea, hau da, distantzia
pitin batekin.
5. Gauzak gure jarduera teorikoaren objektu bihurtu behar
ditugu.
6.
Errealitateri
abstrakzioaren goi-eremutik begiratzen badiogu, gauzei buruzko arrazoimenezko
jakitea eraiki ahal izango dugu.
2.GIZARTE ARDURA: MASAK ETA ELITEAK (TEORIA
SOZIO-POLITIKO ARISTOKRATIKOA)
Ortegaren ustez, gizarte guztiak beti agertzen dira 2 talde-moten bidez
egituratua:
·
MASAK : ertaineko
gizakiez, hala-moduzkoa gizakiez osaturikoa, hots halako jende-motaz zeinek “
egin behar dena egiten duen” , “esan behar dena esaten duen…
·
ELITEAK: gutxiengo ,
berezi edo finaren bat integratzen dutenez osaturikoa, gizaki gorenetaz à bitalak eta sortzaileak izateagatik ezaugarritzen direnak .
Ø Lehenengo
taldekideen funtzio garrantzitsuenak MANTSOTASUNAK
izan behar duela, eta bigarrenaren barruan kokatzen direneneak EREDUZKOTASUNA.
ZERGATIK? Gizarteak hórrela egituraketa egokia
izatea lortzen duelako: besteentzako eredua izan behar duen gutxiengo
bereziak erantzukizuna bere gain hartzekotan (idea berriak proposatzen, berain
jokabidearekiko exijenteak..) posible
gertazen da bikaintasunarekiko jende arruntak berez duen sentsibilitatea
esnatzea, horren bitartez onaren bidetik jarraitzeko ezinbestekoa den mantsotasunaren koalitatea arazorik gabe
ematen delarik.
·
Berehala egin behar den argibide bat: Ortegak halako
sailkapena egiterakoan ez du KLASE
SOZIALETAN PENTSATZEN à berak ondo ikusten du behe mailako klaseen barruan
individuo bikainak egon daitezkeela, eta alderantziz.
Þ
ARISTOKRATISMO
ORTEGARRA, sozio-politikoa baino gehiago,
ETIKO-ANTROPOLOGIKOA da (Nietzsche bezala)
·
Hori dela eta, teoriari buruz egin daitekeen
interpretaziorik egokiena INTERPRETAZIO
FUNTZIONALA da: à gizaki batek masaren funtzioa edo gutxinego finaren
funtzioa bete dezake, giza aktibitate edo arlo desberdinen araberakoa, pertsona
berak kasu batzuetan masa bezala,
eta beste batzuetan, elite bezala
funtziona dezakeelarik baita.
·
Dena den, sailkapenak jite politikozkorik izan ez arren ,
baditu noski ONDORIO POLITIKOAK: Estatu baten gobernante moduan, orokorrean,
autoexikentzia eta ideia berriak sortzeko gaitasun bereziaz horniturikoek egon
beharko lukete.
Þ
“Orokorrean” pertsona berarengan masa izateko edo elitea
izateko joerak batera eman badaiztezke ere, gizarte guztietan beti izaten
direlako aktibitate guztietan “ orokorrean”zuzentasunaz ezaugarrituriko indibiduo
gorenak.
MASEN ERREBOLTA
·
Ortegaren iritziz, bere garian MASEN ETA GUTXIENGO FINAREN ARTEAN EGON BEHARKO LUKEEN OREKA APURTU
EGIN DA, horren kausak bezala bereziki honako hauek aipa daitezkeelarik:
garapen-teknologikoa eta demokrazioaren etorrera.
Þ
Ongizate materaialaren hobekuntza eta era bateko jandearen
parte hartzea politikagintzan ez dira, berez, txartzat jo egin beharreko
prozesuak, alderantziz baizik à giza aurrerapena
susposatzen duten aldetik, zeharo estimagarriakd ira.
Þ
Gertatzen dena zera da: prozesu horiekin batera, GIZARTE OROK BERE ERAKETAN INOIZ GALDU EGIN
BEHARKO EZ LUKEEN ARISTOKRATISMOA DESAGERTU EGIN DELA ETA , KASU HONETAN, BAI
HITZEGIN DEZAKEGULA BERRI TXARRAZ.
·
Azken aldi honetan emandako eraldaketa sozial izugarriekin masak harrotu egin dira, beraien
koalitaterik garrantzitsuena izan beharko zuena, mantsotasuna , guztiz galdu egin dutelarik.
Þ
Alderantzizko prozesuan, masek harutriko indarraz zeharo
inpaktaturik, gutxiengo finak kikildu
egin dira, desmoralizatu eta horren ondorioa, gizartearen eredua
erreferentzia izateko betidanik asumituriko erantzukizunaren gabezia izan da.
·
Egon beharrean
gizarte baten aurrean, non ideai, proiektu , edo balore berriak sortzeko gai
diren bakarrek zuzenduko luketen, bagaude beste honen aurrean, non
berdintasuna gaizki ulertua à
Þ
hots, kaskarkeria saritzen duen berdintasuna jaun eta jabe
den , gizartearen protagonismoa ez ideiarik , ez beren buruekiko inolako
exijentziarik ez duten masek hartzearen ondorioa dela.
·
EZ DAGO EZER ONIK
ETORTZEA ideia berriak ekarri beharrean, sasiideiak, iritzi madarikatuak, zalantza
guztien gainetik instalaturiko sineskerak soilik ekartzen direnean, garaiaren
zirkunstantziekiko irekitasun inteligentea eta gainditzeko gogoa aurkeztu
beharrean, itxitasun leloa (ARIMAREN
OBLITERAZIOA) eta konformismo alferra aurkezten direnean, arazoei aurre egiteko
arrazoiari lehentasuna eman beharrean, argi eta garbi bortxakeriari, (ekintza
zuzena) eskeintzen zaionean.
Þ
Masek harturiko protagonismoaren ondorio gisa, guzti hori
gertatzen ari da Europan azken aldi honetan.
XX.mendearen lehenengo zatian izugarrizko garrantzia izandako mugimendu
politiko batzuek (sindikalismoak, faxismoak…) primeran islatzen dutela aztergai dugu masen-errebolta fenómeno hori.
·
Bai SINDIKALISMOAN
eta FAXISMOAREN barruan, obliterazio edo itxitasun intelektuala,
bortxakeriarekiko mirespena eta jendearengan sineskerek duten indarra oso
nabarmenak dira.
·
Horien aurrean planteatu daitekeen ALTERNATIBA? Berarentzat, DEMOKRAZIA LIBERALA da à hots, sistema politikoa , non bortxakeriaren aurrean ,
arrazoi kritikoaren garapena; masen diktaduraren aurrean, gutxiengoekiko
errespetoa, eta orokorrean, basakeriaren aurrean, zibilizazioa proposatzen
duena.
3.PERSPEKTIBISMOA
Perspektibismoari buruzko planteamendua EL EXPECTADOR-rren eta KIXOTEREN GAINEKO GOGOETAK idazlanean azladuko zituen Ortegak. Teoriaren
muina:
“Ni naiz ni eta
nire zirkunstantzia ( naizen naizenean datza) eta hori salbatzen ez badut, ez
dut neure burua salbatuko”
3.1.ZER
DA ZIRKUNSTATZIA?
·
Subjektua murgildurik dagoen mundua da, hau da, nia ez den
beste guztia : inguruko mundo fisikoa, kultura, historia, gizartea, gorputza,adimen-gaitasunak,
gortzutz-iaiotasunak , gure psikologia, izaera…. Niak aurpegi eman behar dien
arazoen esparrua.
Þ
Zirkunstantziak lagungarri edo eragozpen izan daitezke
gizakiarentzat, baina , edozein kasutan, ez dugu zirkunstantzia aukeratzerik,
bertan baikaude murgildurik.
·
INGURATZEN
GAITUZTEN GAUZEN ESANAHIA NOBERE ZIRKUNSTANTZIETATIK BILATU BEHAR DUGU. Horregatik, mendebaldeko
gizakia ulertzeko, haren urruneko eta hurbileko zirkunstantziak kontuan hartu
behar ditugu:
Þ
Pentsamendu
judu-kristaua eta Graziako filosofía
batetik, eta haren zirkunstantzia historikoak eta pertsonalak bestetik.
·
Errealitateari
buruzko egia absolutua, bere ulerpen eta esanahia osoa, perspektiba guztien
konbinazio/batuketa antolatua da. Horretan, perspektiba berdintsuak eta
kontrakoak dira osagarriak.
Þ
Errealitateari begiratzen dion bakoitzak bere ikuspuntutik,
perspektibatik, begiratu behar dio à norbere
perspektiba errealitatearen behrrezko osagaia da. Izatez, ez dago ikuspunturik
beste baten gainean.
Þ
Zientzia eremuan ere, zientzien
arteko eralzioak eta korrespondentziak bilatu behar dira, errealitateari
buruzko ikuspegi zientifiko osoa lortzeko.
·
IKUSPUNTU
ANIZTASUNAREN aldarrikapena egiten
du eta metáfora gisa, paisaiaren irudia porposatzen du.
3.2.PERSPEKTIBAREN
EZAUGARRIAK HAUEK DIRA:
1.
Banaka hartuak,
errealitatearen zatiaren irudiak dira.
2. Balio berekoak
dira berariazkoak badira, beraz, desadostasuna pertsonaren autonomiaren
adierazle da.
3. Tolerantziaren
aldarrikapena da, gizarte bizikidetzaren oinarria dena.
4. Besteen iritziek
nireeen beste eskubide existitzeko , ez osoak izategatik, nireak bezalakoak
izategatik baizik, elkarren osagarri.
3.3.EGIAREKIKO
KOKAPENAK KONTUAN HARTUTA, PERSPEKTIBISMOAK ESZEPTISIMOA, ERLATIBISMOA,
ARRAZIONALISMOA , IDEALISMOA ETA ERREALISMOA GAINDITZEN DITU:
·
ESZEPTIZISMOAREN
KONTRA, perspektiba guztiak bilduta, egia osoa balitekeela dio.
·
ERLATIBISMOAREN
KONTRA (Nietzsche) perspektiba bakoitza ez dela nahikoa dio.
·
ARRAZIONALISMOAREN
KONTRA, egiarekiko ikuspegi unibertsala, bakarra ez dagoela dio, ikuspegiak
anitzak baitira. Halere, lortutako irudiak bateratu behar printzipio gidatzaile
bati jarrituz.
·
IDEALISMOAREN (nia)
eta ERREALISMOAREN (gauzak) KONTRA,
gauzak ez direla niaren emaitzak eta errealitaea ez zaiola niari
inposatzen dio. “ Niak gauzak bizitzen ditu” à beraz, niaren eta
guazen elkarrenkintza errotiko da bizitzan.
Þ
Errealitate ezin da interpretatu subjektuaren eta
objektuaren ohiko bereizkuntzatik, nia eta ez-niaren aurkaritza hertsian.
Þ
Idealismoaren eta errealismoaren aurrean, nia eta gauzak batu behar dira, niak gauzak
bizitzen baiditu.
3.4.EGIARA
IRISTEKO POSIBILITATEI DAGOKIONEZ, PERSPEKTIBISMOA BI POSIZIOEN GAINDIKETA
INTEGRATZAILE BEZALA AGERTZEN ZAIGU: batetik, arrazionalismoarekin
erlazionaturiko dogmatismoa, eta bestetik, erlatibismo-eszeptizismoa.
·
DOGMATISMO ARRAZIONALISTAREN
IKUSPEGITIK, errealitatea modu bakar batean
soilik ager dakiguke, beraz, perspektiba
bakar bat da egiazkoa à errealitateak
ordena eterno bat duenez, horri buruzko egia
eterno eta absolutu bakarra dago eta hori arrazoi unibertsalak bakarrik eskura bezake.
·
ERLATIBISMOA daukagu bestetik,
eta horrek ESZEPTIZISMOARA garamatza: errealitatea ez
da modu bakar batean agertzen, berez anitza eta aldakorra baita.
v Subjektu
ezagutzailea zirkunstantzia-mota desberdinengatik erabat konkretizaturiko hezur
eta haragizko gizakia denez, errealitateaz ikuspegi anitzak egon behar dira.
KRITIKA:
·
Erlatibismoak dogmatismoari egiten dion kritika onartu behar
dela, dogmatismoak, egiara hurbildu
nahian, bere neurrira eraikitutako mundo irreal bat eraiki egiten duelako à beraz,
errealitateaz eskeinitako ezagutza faltsua delako.
·
ERLATIBISMOAK , aldiz, benetazko errealitatearekin topo egin
nahi du, prozesu bezala, historia bezala ulerturiko egiazko errealitatearekin,
hortik eratorritako ikuspegi pluralista beharrezko delarik.
Þ
Baina berea
AKATSA, dakarren eszeptisismoa da : errealitateari buruzko perspektiba
desberdinak egonez, zeozer objektiboa , egiazkoa, esatea ezinezkoa dela
pentsatzea , alegia.
PERSPEKTIBISMOA da Ortegak
prosposatzen duen alternativa eszeptizismoaren aurrean, berarentzatko errealitateari
buruzko ikuspegi desberdinak egoteak ez du sopusatzen egia lortzearen
ezintasunik, perspektibak, elkarrek aurkakoak ikusi beharrean, batzuk
besteekiko osagarri moduan ulertu daitezkeela baizik.
v Era horretan ulertuak Ortegak pentsatzen du perspektibei
berez dagokien subjektibitatea, objektibitate bihur daitekeela eta
objektibitate horrek permitituko digu mundo erreal biziaren aberastasunez
konturatzea. à Arrazionalismoak
eskeinirikoa berriz, itxurazkoa da.
No hay comentarios:
Publicar un comentario